40 en fit! 

Het verhaal van Esther


Esther kwam bij mij omdat ze al een tijd niet lekker in haar vel zat. Esther is gelukkig getrouwd, heeft een gezin met jonge kinderen, een eigen onderneming, een druk sociaal leven en doet  vrijwilligerswerk op school. 

Ze zou dit jaar 40 jaar worden en vond het nu de hoogste tijd om eens echt aan zichzelf te werken. De klachten waar ze last van had waren licht overgewicht, vermoeidheid en moeite om regelmatig te sporten. Kort samengevat had zij de wens om zich weer structureel fit te voelen. 

Samen namen we de verschillende aspecten van haar leefstijl door. Wat betreft voeding wist zij wel wat gezond was, zij at met haar gezin ook gezond. Het gevaar zat meer in het snoepen in de avond en de verleiding van verse croissantjes als ze boodschappen deed. Vooral op de momenten dat haar energie echt even helemaal op was. 

Wat betreft sporten had Esther al veel dingen geprobeerd alleen lukte het niet om het vol te houden. Vanuit haar directe omgeving heerste de norm dat sporten er gewoon bij hoort en dus vond zij dat zij dat ook gewoon moest doen. Alleen kwam er dan steeds een moment waarop zij het zat was. Dan ging na een enthousiaste start opeens de handdoek in de ring.

Toen wij het over slaap en ontspanning hadden werd duidelijk dat Esther vaak vermoeid was gedurende de dag. Ze kon dan zomaar in slaap vallen op momenten dat dat helemaal niet uitkwam. 

Samen zijn we op zoek gegaan naar de achterliggende oorzaken; Esther zorgde vooral veel voor anderen,  maar een stuk minder goed voor zichzelf. Ze kwam structureel uren tekort in de nacht om op te laden voor haar drukke agenda van de volgende dag.

Hoe zou het zijn als zij de avonden anders zou indelen? In plaats van actielijstjes afwerken achter een beeldscherm een rondje wandelen of lekker lezen? Het leuke aan Esther: zij heeft het meteen opgepakt en haar dagelijkse indeling veranderd. 

Meer rust nemen werkte ook door op de andere gebieden, zo werd de behoefte om tussendoor te snoepen minder en de energie om te gaan hardlopen nam toe.

Het thema dat voor Esther werkte was: zelfzorg. Zij ging weer kiezen vanuit haar gevoel en intuïtie, wat zo goed bij haar persoonlijkheid past. Zij pakte de gezonde eetgewoontes weer op en viel op een gezonde manier af. Zij is regelmatig aan het hardlopen en kan er nu van genieten! Inmiddels is zij een 40-er die zich fitter voelt dan ooit!

Wil jij meer energie in de winter?

Het kan zijn dat je in de donkere maanden van het jaar minder energie hebt, ook kan je last hebben van sombere gevoelens. Misschien zou je het liefst een winterslaap houden en pas weer in de lente wakker worden. 

Als je je zo voelt kan het extra moeite kosten om bij minder goed weer naar buiten te gaan. Toch is binnen blijven geen goed idee als je je energieniveau wilt verhogen. 

Denk eens terug aan de tijd toen je kind was. Wat deed je als je naar buiten wilde? Je ging gewoon! 
De meeste kinderen willen elke dag naar buiten;  als het regent, als de zon schijnt en als er sneeuw ligt!  Het weer is geen issue voor ze . 

Op één of andere manier raken we die zorgeloosheid kwijt als we ouder worden. We gaan eerst nadenken voor we naar buiten gaan, we gaan eerst het weerbericht eens bekijken op onze mobiel. We laten onze keuze beïnvloeden door het weer en leggen onszelf beperkingen op. We sluiten onszelf op in huis en zitten stil met een dekentje op de bank voor de tv. 
Ik hoor je denken,  niks mis mee toch?

Waarom zou je ervoor kiezen om toch te gaan?

  • Buiten in beweging zijn geeft meer energie dan het kost; 
  • Als je in beweging komt kom je vaak moeiteloos tot goede ideeën of oplossingen voor problemen waar je eerder in vastzat;
  • Bewegen in de buitenlucht is goed voor de bloedcirculatie, hierdoor krijg je het ook na afloop minder snel koud;
  • Je bouwt een goede weerstand op;
  • Als het koud is en de zon schijnt maak je vitamine D aan;
  • Je maakt endorfinen aan; een slecht humeur verdwijnt, depressieve gevoelens verminderen;
  • Buiten in de natuur bewegen werkt stressverlagend;
  • Je verbrandt meer calorieën bij koud weer;
  • Eenmaal buiten in beweging valt ‘slecht weer’ meestal mee en heb je er nauwelijks last van;


En de laatste:

  • De bank zit extra lekker als je erop gaat zitten na afloop!

 

Tijd voor een gezonde leefstijl, juist nu!

7 tips om je lekker in je lijf te voelen

 

Lukt het jou om gezond te leven nu je veel thuis bent?

Dan is dat wat mij betreft een compliment waard, want het kan best lastig zijn.

De sportscholen zijn dicht, dus aan voldoende beweging komen zal op een andere manier moeten. Nu er ’s avonds niets meer op de planning staat hebben we ook extra tijd om lekker te eten, ter compensatie van de dingen die nu allemaal niet kunnen. Misschien heb jij al wat extra quarantainekilo’s verzameld in de afgelopen weken? Hieronder geef ik je tips die voor mij werken om gezond en fit te blijven, hopelijk heb je er wat aan!

 

1.       Na een dag werken is het tijd voor een wandeling. Inmiddels heb ik al vele buurten verkend, het is verrassend leuk om je woonplaats eens wandelend te ontdekken; alleen of samen. Als je wandelt zie je veel dingen voor het eerst. Als je samen wandelt is het een fijne manier om een gesprek te hebben, iets waar je soms eerder niet de tijd voor nam. Wandelen is stressverlagend en ongemerkt leg je een flinke afstand af en verbrand je de nodige calorieën.

2.       Een rondje hardlopen puur om te genieten. Dus als je een hardloper bent: je hoeft nu niet te trainen voor die (halve)marathon, dus kun je gewoon gaan lopen zonder schema. Als je gewend was aan muziek tijdens het lopen, probeer dan eens hoe het bevalt met alle vogelmuziek om je heen. Zeker een aanrader! En als je merkt dat je loopt te hijgen, vertraag je tempo dan of ga een stukje wandelen. Zorg ervoor dat je kunt genieten van je omgeving en van de beweging op zich. Laat de gedachte aan presteren los. Dan wordt het een stuk leuker.  En als iets leuk is, is de kans groter dat je nog eens gaat.

3.       Zorg dat je reële verwachtingen hebt over wat gedaan wil krijgen op een dag. Zeker als je kinderen thuis hebt die aandacht vragen, of je hebt geen eigen werkplek, dan is het goed om te beseffen dat je niet even efficient kan zijn als in een normale situatie. Als je dat wel van jezelf verwacht dan is dat stressverhogend. En daar word je geen blijer mens van. Ook is het niet goed voor je gezondheid als deze stress langdurig aanhoudt. 

4.       Hou een normaal ritme aan. Sta op tijd op, kleed je aan en hou op de normale tijden eet-en drinkpauzes. Eet niet achter de laptop, maar geniet bewust tijdens een pauze van je lunch. 

5.       Ga op tijd naar bed en sta op tijd op. Dit klinkt als een open deur misschien. Ook al doen we misschien minder op een dag omdat we de deur niet uitgaan, toch kan deze tijd behoorlijk vermoeiend zijn. Dat komt doordat we ons allemaal moeten aanpassen aan veranderende omstandigheden. In de avond laat naar bed gaan omdat je die serie wilt afkijken is geen goed plan. De kans is groot dat je dan nog gaat snacken. Als je je ritme gaat verleggen door de week, heeft dit in de meeste gevallen ook een effect op je eetpatroon en de volgende dag heb je vanzelfsprekend minder energie. Met minder energie kies je ook sneller voor ongezond snacken. 

6.       Zet de laptop uit na werktijd (en laat hem uit in de avond en in het weekend). Werk niet tot laat door in de avond, zeker niet als je dat eerder ook niet deed. De kans is groot dat dit anders ten koste gaat van je slaap. Nu je de deur van het kantoor niet dicht hoeft te trekken moet je op een andere manier loskomen van je werk. Heel helder een grens trekken wanneer je klaar bent en vervolgens tijd maken voor ontspanning zonder beeldscherm. Op deze manier zorg je er ook voor dat je meer kan genieten van je vrije tijd. 

7.       Doe waar je energie van krijgt. Als je het leuk vindt om online te borrelen met vrienden dan geeft het je waarschijnlijk energie. Niet iedereen ervaart dat zo. Bewaak je eigen grens hierin en doe wat bij je past. Offline afspreken kan ook nog! Denk aan die 1:1 wandeling in de buitenlucht.

 

Wat doe jij om gezond en fit te blijven ? Heb je behoefte aan meer inspiratie op het gebied van leefstijl? Kijk ook eens op mijn site! www.buitengewoonleefstijlcoaching.nl

 

Voeding

Wat zullen we vandaag eens eten? De vraag die bijna dagelijks terugkomt.
Het is belangrijk dat het lekker is en ook gezond. Het liefst snel klaar in verband met de “kinderen die sporten in de avond”-spits. Makkelijker gezegd dan gedaan. 

Gezond kiezen

Veel mensen willen graag gezonder gaan eten, toch lukt het niet altijd om dit daadwerkelijk voor elkaar te krijgen. Het eten is niet moeilijk te vinden, daar ligt het niet aan. Overal om ons heen is er wel wat eetbaars te vinden, bijna 24/7 beschikbaar. Het kan lastig zijn om uit alles wat wordt aangeboden de juiste keuzes te maken.

De Albert Heijn bij ons om de hoek is getransformeerd van een moderne supermarkt naar het meest vernieuwde concept, compleet met sushibar en meerdere versafdelingen. Heerlijk allemaal, een echte luxe en vanaf nu de nieuwe norm. Waar ooit de supermarkt op zaterdagmiddag om 17:00 uur dichtging,  is onze Appie elke dag open van 8 uur ´s ochtends tot 22:00 uur ´s avonds, (waarom zou je eigenlijk hamsteren?). Appie lijkt wel een beetje een attractie geworden, met diverse uitdagingen op het parcours van ingang naar uitgang. 

Als je wilt kiezen voor gezonde voeding kan het lastig zijn om onderweg niet te bezwijken voor allerlei lekker bonusmateriaal dat wordt aangeboden. Nou is het heus niet erg als er wat in je kar belandt dat niet behoort tot de schijf van vijf, maar als je eens bewust gaat kijken naar wat je van plan was te halen en wat je vervolgens onbewust in je kar hebt gegooid, dan kan dat best een groot verschil zijn.


Wil jij zelf meer richting geven aan je koopgedrag, maak dan vooraf een boodschappenlijst.  Zie het als een leuke uitdaging om de ongezonde dingen die je onderweg tegenkomt te signaleren en in stilte te begroeten; vervolgens loop je rustig weer door. 
Bij het afrekenen ontvang  je je eigen persoonlijke bonus, je hebt geld en extra calorieën bespaard! 


Hoe hou ik een gezond eetpatroon vol tijdens de feestdagen?

Feestdagen of eetdagen? 
In december zijn er nogal wat momenten waarop er wat gevierd wordt en zie dan maar eens vol te houden om gezond te eten en te drinken. In deze blog geef ik je enkele tips die je kunt inzetten op borrels, tijdens kerstdiners en op andere momenten waar je in de verleiding wordt gebracht om meer te eten dan je van plan was. Zodat je in januari geen goede voornemens hoeft te maken! 
De kerstborrel
Kijk eens in je agenda, hoeveel borrels staan er in de planning? Kies vervolgens bewust of je erheen wilt gaan of dat je hem skipt. 
Hou er rekening mee dat de borrels vaak aan het eind van de middag begint , op het moment dat je al trek begint te krijgen. De borrelhapjes zijn dan moeilijk te weerstaan. Is er een mogelijkheid om eerst te eten? Doe dat dan, laat de hapjes verder staan of spreek met jezelf af hoe je hiermee om wilt gaan. 
 
Het kerstdiner bij je schoonouders
Wat er op het menu staat bij je schoonmoeder weet je niet.  Het kan de moeite waard zijn om aan te bieden om ook wat bij te dragen aan het diner, hierdoor vergroot je je invloed. Vaak wordt er rondom het kerstdiner ook nog het nodige extra geserveerd aan hapjes. Maak vooraf een helder besluit voor jezelf, waar ga je ja tegen zeggen? Oefen alvast hoe je kan reageren als er wordt aangedrongen.  Een schaal met rauwkost neerzetten is ook een goed idee. 
Ga samen wat actiefs doen in plaats van alleen maar zitten eten. Een wandeling voor het avondeten is heerlijk en geeft afleiding. Geniet vervolgens volop van het eten.
Ik hoor je  nu denken, dat is allemaal leuk en aardig bedacht, maar dat gaat me echt niet lukken, ik ga in januari wel weer aan de slag. Dat kan je inderdaad doen. 
 
Mindset                                                                            
Bedenk waarom jij een gezonde leefstijl wilt, neem je verantwoordelijkheid en zie jezelf niet als slachtoffer. Focus op waar je heen wilt. December biedt enorme kansen om te ervaren hoe sterk jij in je schoenen staat als het aankomt op mindset.  Dan wordt januari een eitje.
Bedenk hoe fijn het is om met een fris hoofd op te staan, op de momenten dat je de wijn overslaat. Maak er geen disciplinezaak van, zie het als een keuze om goed voor jezelf te zorgen. Het is jouw intentie waar het om gaat.  En heb je toch meer gegeten dan je van plan was weet dan ook dat dat niet betekent dat je gefaald hebt. Lach erom en bedenk hoe je hier de volgende keer anders mee om kan gaan. 
 
Gaat december samen met het volhouden van een gezonde leefstijl? 
Ja, zeker. Zorg dat je je bewust bent van je doelen, bedenk vooraf welke keuzes jij wilt maken.  Wees lief voor jezelf tijdens de feestdagen, dan komt het helemaal goed!
 
 
Met welke tip kun jij meteen aan de slag?