Wil jij meer energie in de winter?

Het kan zijn dat je in de donkere maanden van het jaar minder energie hebt, ook kan je last hebben van sombere gevoelens. Misschien zou je het liefst een winterslaap houden en pas weer in de lente wakker worden. 

Als je je zo voelt kan het extra moeite kosten om bij minder goed weer naar buiten te gaan. Toch is binnen blijven geen goed idee als je je energieniveau wilt verhogen. 

Denk eens terug aan de tijd toen je kind was. Wat deed je als je naar buiten wilde? Je ging gewoon! 
De meeste kinderen willen elke dag naar buiten;  als het regent, als de zon schijnt en als er sneeuw ligt!  Het weer is geen issue voor ze . 

Op één of andere manier raken we die zorgeloosheid kwijt als we ouder worden. We gaan eerst nadenken voor we naar buiten gaan, we gaan eerst het weerbericht eens bekijken op onze mobiel. We laten onze keuze beïnvloeden door het weer en leggen onszelf beperkingen op. We sluiten onszelf op in huis en zitten stil met een dekentje op de bank voor de tv. 
Ik hoor je denken,  niks mis mee toch?

Waarom zou je ervoor kiezen om toch te gaan?

  • Buiten in beweging zijn geeft meer energie dan het kost; 
  • Als je in beweging komt kom je vaak moeiteloos tot goede ideeën of oplossingen voor problemen waar je eerder in vastzat;
  • Bewegen in de buitenlucht is goed voor de bloedcirculatie, hierdoor krijg je het ook na afloop minder snel koud;
  • Je bouwt een goede weerstand op;
  • Als het koud is en de zon schijnt maak je vitamine D aan;
  • Je maakt endorfinen aan; een slecht humeur verdwijnt, depressieve gevoelens verminderen;
  • Buiten in de natuur bewegen werkt stressverlagend;
  • Je verbrandt meer calorieën bij koud weer;
  • Eenmaal buiten in beweging valt ‘slecht weer’ meestal mee en heb je er nauwelijks last van;


En de laatste:

  • De bank zit extra lekker als je erop gaat zitten na afloop!

 

Voeding

Wat zullen we vandaag eens eten? De vraag die bijna dagelijks terugkomt.
Het is belangrijk dat het lekker is en ook gezond. Het liefst snel klaar in verband met de “kinderen die sporten in de avond”-spits. Makkelijker gezegd dan gedaan. 

Gezond kiezen

Veel mensen willen graag gezonder gaan eten, toch lukt het niet altijd om dit daadwerkelijk voor elkaar te krijgen. Het eten is niet moeilijk te vinden, daar ligt het niet aan. Overal om ons heen is er wel wat eetbaars te vinden, bijna 24/7 beschikbaar. Het kan lastig zijn om uit alles wat wordt aangeboden de juiste keuzes te maken.

De Albert Heijn bij ons om de hoek is getransformeerd van een moderne supermarkt naar het meest vernieuwde concept, compleet met sushibar en meerdere versafdelingen. Heerlijk allemaal, een echte luxe en vanaf nu de nieuwe norm. Waar ooit de supermarkt op zaterdagmiddag om 17:00 uur dichtging,  is onze Appie elke dag open van 8 uur ´s ochtends tot 22:00 uur ´s avonds, (waarom zou je eigenlijk hamsteren?). Appie lijkt wel een beetje een attractie geworden, met diverse uitdagingen op het parcours van ingang naar uitgang. 

Als je wilt kiezen voor gezonde voeding kan het lastig zijn om onderweg niet te bezwijken voor allerlei lekker bonusmateriaal dat wordt aangeboden. Nou is het heus niet erg als er wat in je kar belandt dat niet behoort tot de schijf van vijf, maar als je eens bewust gaat kijken naar wat je van plan was te halen en wat je vervolgens onbewust in je kar hebt gegooid, dan kan dat best een groot verschil zijn.


Wil jij zelf meer richting geven aan je koopgedrag, maak dan vooraf een boodschappenlijst.  Zie het als een leuke uitdaging om de ongezonde dingen die je onderweg tegenkomt te signaleren en in stilte te begroeten; vervolgens loop je rustig weer door. 
Bij het afrekenen ontvang  je je eigen persoonlijke bonus, je hebt geld en extra calorieën bespaard! 


Hoe hou ik een gezond eetpatroon vol tijdens de feestdagen?

Feestdagen of eetdagen? 
In december zijn er nogal wat momenten waarop er wat gevierd wordt en zie dan maar eens vol te houden om gezond te eten en te drinken. In deze blog geef ik je enkele tips die je kunt inzetten op borrels, tijdens kerstdiners en op andere momenten waar je in de verleiding wordt gebracht om meer te eten dan je van plan was. Zodat je in januari geen goede voornemens hoeft te maken! 
De kerstborrel
Kijk eens in je agenda, hoeveel borrels staan er in de planning? Kies vervolgens bewust of je erheen wilt gaan of dat je hem skipt. 
Hou er rekening mee dat de borrels vaak aan het eind van de middag begint , op het moment dat je al trek begint te krijgen. De borrelhapjes zijn dan moeilijk te weerstaan. Is er een mogelijkheid om eerst te eten? Doe dat dan, laat de hapjes verder staan of spreek met jezelf af hoe je hiermee om wilt gaan. 
 
Het kerstdiner bij je schoonouders
Wat er op het menu staat bij je schoonmoeder weet je niet.  Het kan de moeite waard zijn om aan te bieden om ook wat bij te dragen aan het diner, hierdoor vergroot je je invloed. Vaak wordt er rondom het kerstdiner ook nog het nodige extra geserveerd aan hapjes. Maak vooraf een helder besluit voor jezelf, waar ga je ja tegen zeggen? Oefen alvast hoe je kan reageren als er wordt aangedrongen.  Een schaal met rauwkost neerzetten is ook een goed idee. 
Ga samen wat actiefs doen in plaats van alleen maar zitten eten. Een wandeling voor het avondeten is heerlijk en geeft afleiding. Geniet vervolgens volop van het eten.
Ik hoor je  nu denken, dat is allemaal leuk en aardig bedacht, maar dat gaat me echt niet lukken, ik ga in januari wel weer aan de slag. Dat kan je inderdaad doen. 
 
Mindset                                                                            
Bedenk waarom jij een gezonde leefstijl wilt, neem je verantwoordelijkheid en zie jezelf niet als slachtoffer. Focus op waar je heen wilt. December biedt enorme kansen om te ervaren hoe sterk jij in je schoenen staat als het aankomt op mindset.  Dan wordt januari een eitje.
Bedenk hoe fijn het is om met een fris hoofd op te staan, op de momenten dat je de wijn overslaat. Maak er geen disciplinezaak van, zie het als een keuze om goed voor jezelf te zorgen. Het is jouw intentie waar het om gaat.  En heb je toch meer gegeten dan je van plan was weet dan ook dat dat niet betekent dat je gefaald hebt. Lach erom en bedenk hoe je hier de volgende keer anders mee om kan gaan. 
 
Gaat december samen met het volhouden van een gezonde leefstijl? 
Ja, zeker. Zorg dat je je bewust bent van je doelen bewust, bedenk vooraf welke keuzes jij wilt maken.  Wees lief voor jezelf tijdens de feestdagen, dan komt het helemaal goed!
 
 
Met welke tip kun jij meteen aan de slag?